Politiattest

Krav om politiattest i Teie IF

Alle ansatte og frivillige over 15 år som skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming må fremlegge politiattest. Det er krav om at politiattesten fornyes hvert tredje år.

Styret i Teie fotball har definert at krav om politiattest gjelder alle trenere, lagledere/oppmenn, alle øvrige roller som keepertrener, rekrutteringsansvarlig ol., samt alle styremedlemmer. Politiattest skal innhentes FØR man starter i sitt verv.

Fotballgruppens politiattestansvarlig er Linn H. Hope, e-post: politiattest@teie.no, tlf. 97582144.

Begge representanter har taushetsplikt i forhold til de opplysninger de får kjennskap til.

Politiattesten inneholder kun opplysninger om personen for tiden er siktet/tiltalt eller tidligere ilagt forelegg/dømt for brudd på bestemmelser i straffeloven om seksualforbrytelser overfor barn. Idrettslaget har ikke anledning til å be personen om å innhente politiattest for andre straffbare forhold. Innhenting av politiattest er gratis.

Innhenting på en-to-tre:

1. Send mail til politiattestansvarlig (se over) for å få nødvendig vedlegg, "bekreftelse av formål"
  2. Fyll ut resterende opplysninger på vedlegget "bekreftelse av formål" som navn, personnummer og stilling i Teie IF
  3. Logg deg inn på https://attest.politi.no med hjelp av MinID, BankID, Buypass eller Commfides
  4. Velg kategori og formål fra nedtrekkslisten (Frivillige organisasjoner)
  5. Last opp vedlegget. Og vent på svar
  6. Fremvise politiattest til politiattestansvarlig så snart du mottar denne fra politiet (normal behandlingstid to uker)

Politiattestansvarlig skal ikke lagre attesten, men kun få den framvist til gjennomsyn.

Personer som ikke har fremvist politiattest uten merknad, kan ikke settes til oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming.

Mvh Styret i Teie fotball