Informasjon vedrørende en eventuell avvikling av håndballgruppen i Teie IF

Styret i Teie håndball fremmet på håndballens årlige møte 18. mars 2019 forslag om at håndballgruppen i Teie IF avvikles fra juni 2019, og at det samtidig opprettes et nytt særidrettslag, Teie håndballklubb.

2019-04-04
MF

De fremmet videre forslag om at Teie IF skal overføre midlene som i dag er tilknyttet håndballgruppen i Teie IF til den nyopprettet håndballklubben, og at forslaget skal stemmes over i sin helhet på årsmøtet i Teie IF 4. april 2019.

Håndballstyrets forslag kom svært overraskende på alle i Teie IF, også store deler av håndballgruppa. Heller ikke hovedstyret var kjent med forslaget før håndballens årlige møte, hvor forslaget ikke fremkom i innkallingen.

Hovedstyret mener dette er et stort og viktig spørsmål som krever en grundig prosess, og har oppfordret håndballstyret til å utsette voteringen til mai slik at de kan sikre en god medvirkningsprosess innad i egen gruppe. Dette også etter innspill fra medlemmer i håndballgruppen som ikke opplever seg informert om årsaker og konsekvenser ved en avvikling av håndballgruppen. Håndballstyret har ikke ønsket å følge denne oppfordringen.

Hovedstyret har samtidig informert om at en beslutning om nedleggelse legges til håndballgruppen selv, under forutsetning om at betingelser rundt nedleggelse og overføring av midler på forhånd er inngått med Teie IF, og at håndballstyret kan bekrefte at de tar ansvar for en god og grundig prosess i egen undergruppe.

Håndballstyret har i tiden rett før årsmøtet presset hardt for å gjennomføre votering om nedleggelse allerede på årsmøte 4. april. De har etter påtrykk fra egne medlemmer og hovedstyret gjennomført flere informasjonsmøter og sendt ut informasjon til gruppens medlemmer og foresatte. Hovedstyret har tatt initiativ til dialogmøter rundt en avtale mellom Teie IF og en eventuell ny håndballklubb, og 03.04.19 ble man enig om et forslag til avtale rundt de sentrale betingelsene ved en eventuell avvikling av håndballgruppen i Teie IF.

Det vil på årsmøtet gjennomføres følgende voteringer vedrørende avvikling av håndballgruppen i Teie IF:

1: Det vil først voteres over om beslutning om en eventuell avvikling skal avventes til mai 2019 slik at man gir medlemmene mer tid til å sette seg inn fordelere og ulemper før det voteres.

2: Dersom det er flertall for å gjennomføre votering om avvikling på dagens møte, vil forslaget til avtale (se vedlegg*) legges frem som et omforent forslag fra hovedstyret i Teie IF og styret i håndballgruppen, som betingelser for en beslutning om avvikling av håndballgruppen ved dagens årsmøte.

Beslutningen må fattes av årsmøtet gjennom votering blant medlemmene i Teie IF.

* Forslaget er til vurdering hos Vestfolds Idrettskrets, det tas derfor forbehold om eventuelle endringer.

Forslag til avtale ved en eventuell avvikling av håndballgruppen i Teie IF