Fra løkkefotball til moderne idrettsklubb

Det var en gang – ja, det var en dag for mer enn 93 år siden et lite idrettseventyr på Nøtterøy startet. Dagen er siden finregnet til 4. august 1924. Fire-fem unge menn, svært unge, tumlet om hverandre i en hage i Lundeveien på Teie. Deres leketøy var en strisekk, godt sammen-knyttet til en «ball». Den trillet ikke slik som den burde, men føltes mer når den smalt mot kropp og bein.

I en pause hevet den eldste stemmen over de andre og sa: «Guttær, skal ikke vi også lage en klubb»? 11-åringen Thorleif (Bjønnes) hadde holdt sin første offentlige tale. Så anslående var den at tilhørerne Kjell (Tidemann Hansen), Rolf (Solberg),  og Sverre (Skudem) – måpet en smule. – Ja, naturligvis – istemte trioen.

Omtrent slik må en forestille seg det konstituerende møte i Bjønnes-hagen. Frøet var sådd. Siden har «frøet» spiret og vokst i 93 år til det som i dag er Teie Idrettsforening – en moderne administrert «provinsklubb» i størrelse med de største idrettsforeningene i Vestfold.

Fra løkkekamper mot Condor, Leir-gutta, Ready, og Rollo, utviklet fotballen seg med rivende fart. 10 år etter starten ble Teie Idrettsforening fusjonert med Teie Ballklubb. I.F.-bokstavene ble beholdt, men tok Ball-klubbens farger – blått og gult.

Fra første stund sto skisporten på programmet. Renn etter renn ble avvikle i Teieskogen og i Kikut-bakken som i årenes løp er blitt «ansiktsløftet» mange ganger. Kikut-bakken, som en gang var en av Vestfolds mest moderne guttebakker, er det i dag bare tufter igjen etter.!!

Friidretten fulgte også opp hele tiden. Man hoppet og løp hvor det passet seg, og hvor også idrettsmerke-saken begynte å «røre» på seg – før 2. verdenskrig.

Boligbyggingen utviklet seg raskt på Teie, og klubbens løkker ble spist opp til boligformål. En stund hadde vi – med kommunens hjelp – tilgang til et jorde på Ørsnes.

Så kom det revolusjonerende fremstøt  til «Teglverket» midt i 30-årene. Først i 1949, det året Teie I.F. kunne feire sitt 25. års eksistens, tok  man ta i bruk Teie Idrettspark . en av Vestfolds, ja, kanskje landets mest naturskjønne idrettsanlegg.

Fra åpningsdagen av Teie Idrettspark, 11. juni 1949 har klubben  vært i rivende utvikling, hvor vi i 70- årene kunne presentere følgende grupper: Fotball, Håndball, Friidrett, Badminton, Ishockey, Ski-idrett, Mosjons-idrett, Damegruppe, Barne-idrett, med undergrupper i alle kategorier. De fleste av disse grupper har ligget i en såkalt «Tornerose»-søvn i noen år, og tilbake gjenstår fire meget aktive grupper: Fotball, Håndball, Mosjon Herrer og Mosjon Damer. Teie I.F. ønsker å vekke de sovende grupper til å våkne igjen, men da trenger vi initiativ-takere.!! Derfor følg Teies motto: «FREM TIL KAMP»

Med sportslig hilsen,
Knut Mello (med litt innblanding av «Mannen i arkivet»)

Her er det også mulighet til å lese litt mer om Teieskogen og historien - se vedlagte link: Gjemt og glemt i Teieskogen av Knut Mello.